Search This Blog

Monday, March 11, 2013

Panduan Berdamai Suami Isteri

Panduan Berdamai Suami Isteri




Panduan Berdamai Suami Isteri
Sedangkan Lidah Lagi Tergigit Apa Pula Suami Isteri Buang Yang Keruh Ambil Yang Jernih Baru Teguh Peribadi Apa Guna Kita Bertengkar Suami Isteri Harus Bersabar Kasih Sayang Rukun Dan Damai Hidup Seperti Dalam Mahligai Maaf Hamba Wahai Dinda ……
Bait-bait lagu dendangan P. Ramlee dan Saloma ini cukup menarik untuk dihayati. Begitulah diibaratkan dengan hubungan suami isteri, walau seteguh mana cinta dan kasih antara pasangan, pasti sesekali berlaku konflik yang tidak diingini.
Kadang-kadang ia berpunca daripada suami, dan kadang-kadang ia berpunca daripada isteri. Namun dalam banyak keadaan ia adalah akibat kelemahan dan kesilapan kedua-dua pihak. Mencari siapa bersalah bukan soal yang pokok. Apa yang penting ialah bagaimana kita berdepan dengan masalah dan kembali berdamai.
Namun mengungkapkan kata damai cukup mudah dilontarkan, tetapi sebenarnya memerlukan pengertian kemaafan yang mendalam. Ada sesetengahnya sukar mendidik diri menjadi pemaaf, pun begitu ada panduan yang perlu dipraktiskan dalam membina kerukunan berumah tangga.
1. Jangan Merajuk
Merajuk tidak berguna sama sekali untuk tujuan menyelesaikan masalah. Malah ia boleh memburukkan perhubungan. Walaupun dengan cara merajuk isteri boleh mendorong suami mengalah, namun strategi merajuk tidak membawa kedamaian yang kekal. Semakin kuat dan semakin lama rajuk seseorang isteri, semakin susah proses berdamai dapat dilakukan.
2. Jangan Menghukum
Pergaduhan, pertengkaran dan koflik antara suami isteri meninggalkan kesan buruk kepada hati dan perasaan. Dalam keadaan begitu, masing-masing cenderung mahu menghukum satu sama lain kerana hendak memuaskan hati yang sakit. Walau apa bentuk hukuman sekalipun, sama ada ia kecil ataupun besar, hukuman hanya menyukarkan proses berbaik.
3. Jangan Berdusta Jika Di Dalam Hati Anda Atau Pasangan Ingin Berdamai, Jangan Dustainya.
Tidak perlulah pura-pura tarik harga atau jual mahal. Perbuatan seperti itu ada risikonya. Bimbang nanti dia menyangka anda betul-betul tidak sudi memaafkannya dan akibatnya dia terdorong bersedia untuk melupakan usaha berdamai.
4. Jangan Mencari Salah
Kalau mahu berdamai, hentikan tabiat suka mencari salah dan kelemahan pasangan. Ia juga termasuk perbuatan berleter, menegur dan mengkritik. Mencari salah tidak mungkin membawa penyelesaian, alangkah baiknya jika mencari kebaikan yang ada di dalam diri pasangan untuk dihargai.
5. Bercakaplah tentang hari ini dan esok
Setelah berdamai, jangan bercakap melainkan tentang hari ini dan hari esok. Jangan pandang ke belakang, melainkan untuk tidak mengulang lagi kesilapan kita sendiri pada masa lalu. Jangan sekali-kali mengungkit perkara-perkara yang menyebabkan konflik itu terjadi.
6. Senyum Semula
Di dalam sebuah kajian, antara perkara yang banyak disebut oleh lelaki terhadap bekas-bekas isteri mereka ialah bahawa isteri mereka tidak senyum lagi. Jadi senyumlah, kerana senyuman ialah cara yang terbaik untuk memulakan perhubungan yang telah tegang menjadi mesra.
7. Mulakan Berdamai
Biasa terjadi, konflik yang berlaku itu berlarutan beberapa lama kerana masing-masing tidak mahu memulakan proses berdamai. Walaupun masing-masing mungkin mahu berdamai, tetapi masing-masing ada keegoan sendiri. Oleh itu, tidak salah kiranya jika anda yang memulakan berdamai demi kebaikan bersama.
8. Kenal Pasti Punca Masalah
Masalah ialah punca konflik yang utama. Selagi punca masalah itu tidak dikenal pasti dengan tepat dan diatasi, selagi itu konflik yang sama akan berulang-ulang kali tercetus lagi. Tujuannya bukanlah untuk mengungkit-un

No comments:

Post a Comment