Search This Blog

Sunday, March 3, 2013

Pengganas Sultan Sulu diberi kata dua


NAJIB (tengah) memberi penghormatan terakhir kepada jenazah Zulkifli (keranda kiri)
dan Sabarudin di Pangkalan TUDM, Subang semalam.


SUBANG - Datuk Seri Najib Tun Razak semalam memberi kata dua kepada kumpulan penceroboh bersenjata di Lahad Datu, Sabah supaya menyerah diri atau berdepan sebarang tindakan yang akan diambil pihak berkuasa Malaysia.
Perdana Menteri berkata, masa untuk mempertimbangkan sebarang permintaan kumpulan penceroboh yang mendakwa sebagai tentera Kesultanan Sulu dari selatan Filipina itu sudah berakhir.
"Kerajaan Malaysia amat bertegas dalam hal ini, kerana jenayah yang dilakukan oleh kumpulan penceroboh itu amat serius," katanya selepas memberikan penghormatan terakhir kepada jenazah dua anggota polis Komando VAT 69 yang terkorban dalam pertempuran dengan kumpulan penceroboh itu di Pangkalan Tentera Udara Diraja (TUDM) Subang dekat sini semalam.
Dua anggota komando polis, Inspektor Zulkifli Mamat, 29, dan Koperal Sabarudin Daud, 46, terkorban setelah terkena tembakan kumpulan penceroboh itu di kampung tersebut yang terletak kira-kira 130 kilometer dari pekan Lahad Datu kelmarin.
Dalam insiden itu, tiga lagi anggota keselamatan negara cedera dan 12 anggota kumpulan itu maut.
Pesawat Charlie C130 TUDM yang membawa jenazah kedua-dua wira negara tiba dari Tawau pada pukul 12.30 tengah hari dengan disambut perasaan sayu dan hiba oleh anggota keluarga serta mereka yang hadir.
Turut berangkat menziarahi jenazah wira negara itu ialah Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah yang berkenan meluangkan masa bersama keluarga Zulkifli dan Sabarudin serta menyampaikan sumbangan peribadi baginda.
Dalam pada itu, menurut Najib, beliau telah menghubungi Presiden Filipina, Benigno Aquino III dan memaklumkan pendirian kerajaan berhubung perkara tersebut.
"Kerajaan mengambil pendirian bahawa masa untuk mempertimbangkan apa jua permintaan kumpulan tersebut sudah berakhir.
"Mereka hanya ada dua pilihan iaitu sama ada menyerah diri ataupun menerima apa-apa tindakan yang akan diambil oleh pihak berkuasa dan pihak keselamatan," katanya.
Najib bagaimanapun enggan mengulas mengenai tempoh yang akan diberikan kepada kumpulan penceroboh itu untuk menyerah diri.
Sementara itu, menurut Najib, kumpulan penceroboh telah menggunakan taktik mengibarkan bendera putih (sebagai tanda menyerah diri) untuk memerangkap anggota VAT 69.
Ujarnya, perkara itu disahkan oleh salah seorang anggota yang terbabit dalam pertempuran di kubu kumpulan penceroboh bersenjata.
Najib memberitahu, beliau dimaklumkan bahawa dua anggota polis yang terbunuh telah melihat bendera putih dikibarkan sebelum rakan kumpulan penceroboh itu memerhati gerak-geri anggota polis tersebut dan melepaskan tembakan.
"Saya tidak menolak kemungkinan itu satu perangkap dan ia adalah satu taktik pengecut," katanya.

No comments:

Post a Comment